Žádný mistr nemá více než jednoho učedlníka učiti
MĚSTA NA TĚŠÍNSKU, ROZVOJ ŘEMESEL A CECHŮ
V době vlády těšínských Piastovců zaznamenáváme i rozvoj měst. Dosavadní práva a povinnosti i život ve městech doznávaly velkých změn v souvislosti s rozvojem hospodářství a s německým přistěhovalectvím. Obdobně jako v Čechách a na Moravě povolávali i těšínští Piastovci do své slezské země německé osadníky s cílem dosáhnout nejen většího zalidnění, ale také rozvoje řemesel a obchodu. Němcům, usazujícím se již od 13. století v Bílsku a později i v Těšíně a v dalších městech na Těšínsku, udělovala knížata nejrůznější svobody a výsady. Postupně byly přejímány německé právní vzory a ve 14. století se již řídila všechna těšínská města podle magdeburského městského práva, později podle práva vratislavského. Byly ustaveny městské soudy, kterým podléhali nejen měšťané, ale i stavovští poddaní.
Pokud byli při nějakém přestupku dopadeni v uličkách Těšína či některého z dalších těšínských měst a nejednalo se o vážný přestupek, mohl být poddaný na žádost svého pána vydán ke spravedlivému soudu a pán ho dal pak sám soudit. Netýkalo se to jen činů, jež podléhaly hrdelnímu právu. Pokud se takového činu někdo dopustil, mohlo město samo vykonat jeho popravu. Zajímavé ovšem je, že i když v 15. století již všechna města na Těšínsku měla svá práva útrpná, kata, který sídlil v Těšíně, měla společného. Veřejné popravy se konaly opravdu jen zřídka.
Postupný vývoj městské správy vyústil do počátku 17. století do modelu, kdy hlavou města byl primátor, jenž vedl vrchnostenský dohled a správu města, a purkmistr společně se čtyřmi radními řídili město tak, že spravovali obecní pokladnu, potvrzovali cechům jejich řády a pravidla, vybírali městské i zemské daně a mj. pečovali o sirotčí jmění. V té době zajišťovaly městské správy v zemích Koruny české rovněž úlohu městských soudů. Pokud však obviněný s jejich rozhodnutím nesouhlasil, mohl se odvolávat a stížnosti posílat i do ciziny. Toho bylo hojně využíváno a nakonec vedlo k roztříštěnosti uplatňovaných právních norem a nejednotnosti ve vymahatelnosti práva. Proto král Ferdinand I. v roce 1548 dovolání do ciziny zakázal. Všechna odvolání proti rozhodnutím městských soudů byla od té doby z Těšínska posílána apelační komoře v Praze a ve městech bylo zavedeno městské právo české. O více než dvě staletí později byla tato možnost rozšířena o apelační soud pro Moravu a Slezsko se sídlem v Brně.
Města si svá práva a privilegia nechávala pokaždé s příchodem nového panovníka potvrdit písemně v knížecí kanceláři v Těšíně. Za potvrzení starých a vystavení nových platila knížeti poplatky. Nezřídka ovšem i tím, že se zaručovala za knížecí dluhy. Udělování práv a privilegií podle starobylých vzorů pochopitelně ztěžovalo rozvoj obchodu, řemesel i stavební vývoj měst, přesto města rostla.
Nejmladším středověkým městem na Těšínsku je Strumeň. Původní vesnice situovaná v bažinaté oblasti na řece Visle získala v roce 1482 městská práva od těšínského knížete Kazimíra II. Tuto skutečnost potvrdil český král Vladislav Jagellonský. Dne 9. září 1503 vydal pro Strumeň privilegium vyobrazené na snímku. Strumeň oficiálně získala na jeho základě všechna nejdůležitější městská práva: opevnění, vlastní městský znak a pečeť, konání týdenních trhů (vždy v pondělí) a dvou jarmarků. Kromě toho mohly být ve městě zakládány cechy. Půlený městský znak sestává z vyobrazení sv. Barbory, patronky strumeňského kostela, a černé orlice se zlatou korunou.
S rozvojem řemesel vzkvétala i sdružení, která hájila zájmy jednotlivých odvětví - cechy. Na rozdíl od zemědělského venkova se ve městech rozvíjela především řemeslná výroba odpovídající poptávce místních trhů. Již ve 14. století lze v sídelním městě knížectví, Těšíně, předpokládat existenci cechovního zřízení, jež se následně etablovalo i v dalších městských destinacích Těšínska. Smyslem cechu, tedy řemeslnického sdružení, bylo zejména hájit zájmy svých členů a dohlížet na kvalitu a cenu výrobků. Výkon řemesla sdruženého v cechu nebyl mimo jeho rámec povolen. Pod dohledem cechmistrů byla zajištěna výchova tovaryšů (učedníků). V privilegiu pro těšínský cech zámečníků, hodinářů, puškařů a ostružníků z roku 1590 se v této souvislosti dočteme:
Kdožby se kolvěk řemeslu učiti chtěl, má s vůlí a vědomostí cechmistrův přijat býti... řemeslu pak nejméně, kdož komu způsoben jest a sílu má, tři léta se učiti má a od sebe zadosti učiniti. Který by se pak tři léta neučil, nemá žádným dílem fedrován býti, ani jiným jeho fedrovati nedopouštěti. Tolikož žádný mistr nemá více než jednoho učedlníka učiti. Každý tovaryš se po složení předepsaných zkoušek a podle přesně stanovených pravidel mohl později sám stát mistrem svého řemesla. Například artikuly těšínského hrnčířského cechu z roku 1596 stanovily, že kdo by chtěl při městě Těšíně mistrem řemesla hrnčířského býti, ten, aby se listem od rodu a od řemesla, kdy by se při cechu učil, prokázal, který by se při cechu neučil, ten nemůže zde mistrem býti, leč se chtěl znovu řemesla učiti. Který by mistr zde živnost svou provoditi chtěl, ten, aby řemeslo své vokázal takto: hrnec tři pídí z vejš a v šíř, džbán též takový... a jestliže by se jemu který kus po jednúc nezdařil a udělati neuměl a řemesla jeho nevokázal, ten aby se provandroval anebo cechu za meisterštuk podle uznání pokutu aby spravil.
Svým příslušníkům a jejich rodinám zajišťoval cech určité sociální zabezpečení. Výše citované artikuly cechu hrnčířského např. povolovaly, aby řemeslo mohla po smrti svého manžela vést (statutárně) jeho pozůstalá manželka. Řemeslníci byli v ceších sdružováni podle oborů, v menších městech se ovšem do jednoho cechu často sdružovali příslušníci různorodého zaměření.
Cechy v rámci městské společnosti zaujímaly rovněž reprezentativní a náboženskou roli. Nebylo výjimkou, že ve farním kostele měly jednotlivé městské cechy své oltáře a disponovaly vlastními prapory či pohřebními štíty užívanými při náboženských festivitách (dodnes se dochoval např. hedvábný pohřební štít těšínského vinařského cechu z roku 1645). Předpokládanou existenci cechovního zřízení na Těšínsku evokuje již text velkého privilegia pro město Těšín, vydaného knížetem Boleslavem I. v roce 1416. Ačkoliv se v dokumentu ještě nesetkáváme přímo s označením jednotlivých cechů, kníže garantoval právní ochranu jednotlivým seskupením řemeslníků působících v sídelním městě. Lze tedy usuzovat, že již tehdy mohli být organizováni v ceších. Uvedená listina konkrétně zmiňuje těšínské řezníky, pekaře, kováře, ševce a krejčí, jimž bylo zajištěno mílové právo.
Hypotézu o existenci cechovního zřízení v Těšíně umocňuje fakt, že o tři desetiletí později, roku 1447, dal kníže Boleslav II. souhlas ke zřízení cechů ve městě Fryštátě. Také v tomto případě bylo tamním řemeslníkům garantováno mílové právo. V průběhu 15. a v 16. století zažilo cechovní zřízení rozmach ve všech městech na Těšínsku. Dokladem jsou mnohá cechovní privilegia (artikuly), která kodifikovala nejen existenci jednotlivých cechů, ale zároveň přesně vymezila vnitřní pravidla závazná pro jejich členy. Dodnes se dochovala např. cechovní privilegia pro soukeníky ve Frýdku či kožešníky v Těšíně, udělená oběma cechům knížetem Kazimírem II. roku 1509. Ze druhé poloviny 16. století pocházejí např. cechovní privilegia pro frýdecké nožíře, těšínské vinaře, zámečníky, hodináře, puškaře a ostružníky, hrnčíře a solaře a mnoho dalších.
Důvodem vydání, resp. potvrzení staršího privilegia konkrétním cechům byla buďto ztráta či poškození původních starších privilegií, ale nezřídka i další okolnosti. Například v roce 1575 vydal kníže Václav III. Adam privilegium cechu těšínských tkalců v důsledku jejich sporu s barvířem Melicharem strany manglování bílých pláten, které jim tenž farbíř manglovati zbraňovati chtěl, kterážto rozepře námi slyšena a vážena jest a na jedno a spravedlivě uznáno, že nadepsaný cech a oni sami taková plátna bílé podle nadání a obdarování svých slušně bez překážky tohož a jiného barvíře a jednoho každého manglovati mohou a k tomu právo mají tak, jakož vejš dotčený cech v privilegiích svých dostatečně obsaženo a stvořeno mají. Jiný typ písemných pramenů dává nahlédnout do každodennosti cechů působících na Těšínsku.
Z roku 1681 se dochovala cechovní kniha jablunkovských řezníků obsahující zápisy o koupích a odkazech jednotlivých řeznických krámů, přijímání tovaryšů a učňů a jmenování mistrů. Podobné zápisy obsahuje cechovní kniha jablunkovských ševců z roku 1692 nebo kniha ševcovského cechu ve Frýdku z roku 1628.
Během 17. a první poloviny 18. století se těžiště řemeslné výroby přesunulo z Těšína do města Bílska na východní slezské hranici, které sousedilo s polským městem Biała. Dnes tvoří obě města jeden celek. V Bílsku v roce 1734 působilo již 429 mistrů, z nichž 295 bylo odborníků textilních oborů - soukeníci, pláteníci apod. Pro srovnání uveďme, že v Těšíně působilo jen 171 řemeslnických mistrů. Od konce 18. století se cechovní zřízení postupně stávalo retardačním činitelem, zamezovalo totiž vzniku konkurenčního prostředí a bránilo pokroku. Jednotlivé cechy byly proto všude postupně rušeny a cechovní zřízení definitivně zaniklo i na Těšínsku vydáním živnostenského řádu platného od roku 1860.
Ačkoli byla městská společnost vnitřně bohatě strukturovaná, tradičně byla až do konce 18. století založená na výsadním postavení majitelů nemovitostí. Politická práva měšťanů se ve městech na Těšínsku omezovala na spoluúčast na vnitřní správě měst, příp. soudnictví. Pravomoci městských správních a soudních orgánů byly přitom zcela závislé na postoji majitelů vyšších územních celků, jimž města podléhala.
V Těšíně byla v roce 1712 po takřka 100 letech zrušena funkce primátora,
který v zastoupení knížete dohlížel na činnost těšínské městské samosprávy,
přesto se postavení městské samosprávy, reprezentované purkmistrem a
čtyřčlennou radou, ani potom příliš nezměnilo, a autonomie těšínských městských
orgánů byla postupně oslabována. V roce 1735 byly např. veškeré záležitosti
městského hospodaření podřízeny kontrole deputovaných, jmenovaných nikoli městskou radou, ale knížetem. Bez souhlasu tohoto sboru nemohla být zaplacena žádná vydání z městské pokladny. Zásadní změny přinesl až závěr 18. století a reformy Josefa II., realizované v návaznosti na nové územně správní uspořádání
Slezska a zavedení krajského systému v roce 1782. O čtyři roky později byla již
všechna města na Těšínsku podřízena dohledu ústředních státních orgánů a po
několika staletích tak byl definitivně opuštěn dosavadní způsob řízení měst radami, obsazovanými měšťany. Snad souhrou osudových náhod se tato nezvratná proměna sešla i s nezvratným koncem staré podoby Těšína, k níž došlo během
tragického požáru města v roce 1789.
Podle dobových výkazů bylo při požáru zcela zničeno 276 budov, mezi nimi i 10 stavovských sídel a 219 dřevěných, zpravidla jednopatrových měšťanských domů, poničena byla i budova radnice a farního kostela sv. Máří Magdalény. Původní vzhled města požár a následná výstavba změnily a Těšín, který doslova vstal z popela, byl již zcela jiným městem, než dříve.
Specifickou a ekonomicky zdaleka nezanedbatelnou skupinu obyvatel měst na Těšínsku představovali již od středověku Židé. První prokazatelné doklady o jejich pobytu pocházejí z roku 1530. Postavení židovského obyvatelstva upravovala i ustanovení v zemském zřízení z roku 1573, resp. 1592. Židé se usazovali i na venkově, ve městech však vytvářeli poměrně početné kolonie. Nejpočetnější se vytvořily v Těšíně a Bílsku. Uplatňovali se obvykle v obchodu, zejména při prodeji alkoholu a tabáku. Vstřícný postoj k Židům na Těšínsku přetrval až do počátku 18. století. Převratným rozhodnutím se stal až tzv. toleranční patent Marie Terezie z roku 1752, který zredukoval počet tolerovaných židovských rodin na Těšínsku na pouhých 88 a omezoval jejich aktivity. Diskriminující podmínky pro život Židů zmírnil až všeobecný toleranční patent Josefa II. z roku 1781, který přispěl k pozdější postupné integraci židovského obyvatelstva do většinové společnosti.
I na počátku 17. století zůstával Těšín největším městem na území celého Těšínska, zároveň byl rezidenčním sídlem těšínských knížat. Zajímavý je výkaz obyvatelstva města Těšína, v němž žilo 153 měšťanů, 26 domkařů, 33 nájemníků a dále 2 učitelé, 2 duchovní, 2 šlechtici a zvoník. Svou velikostí převyšoval Těšín ostatní města na Těšínsku jako Skočov, Strumeň, Frýdek, Bílsko, Fryštát, Bohumín či Jablunkov. Největším městem zůstával Těšín i na počátku 18. století, přesto, že ztratil postavení rezidenčního knížecího města. V roce 1725 bylo v Těšíně evidováno 539 domů, do konce 18. století však jejich počet vzrostl na 754. V Bílsku v roce 1789 vzrostl počet domů na 476 oproti 289 v roce 1725, ve Frýdku na 380 oproti 182. Na rozvoji Jablunkova se podepsalo zejména rozšíření plátenictví. Pláteníci se usidlovali nejen ve vnitřním městě, ale i v Bělé. Zatímco v roce 1725 bylo v Jablunkově evidováno pouhých 105 domů, v roce 1789 to bylo již 238 domů, připočteme-li k tomu i Bělou pak dokonce 268 domů. Ve Skočově bylo v roce 1725 evidováno 154 domů, v roce 1789 už 204, ve Strumeni ve stejných letech 139, resp. 179 domů a v Bohumíně 120, resp. 158 domů. Jen ve Fryštátě došlo ke snížení počtu evidovaných domů z 242 v roce 1725 na 154 v roce 1789.